Osallistuin maanantai iltana Kuopion Linkin syyskauden valmentaja palaveriin, jossa kävimme syksyn läpi jokaisen valmennusryhmän osalta, sekä sunnittelimme kevään turnaus- ja harjoitusaikatauluja. Palaverin päätyttyä lupauduin vielä johtokunnan syyspalaveriin ulkopuoliseksi kokouksen puheenjohtajaksi ja YLLÄTYS, nyt sitten istun Linkin johtokunnassa. Ihminen joka ei osaa sanoa ei :)
Keväällä aloitan juniorityön kehittämissuunnitelman teon ja toteuttamisen sekä vastaan B -ja A- poikien toiminnasta.
Se on hyvä, että tekemistä riittää, ei käy aika pitkäksi ;)
keskiviikko 19. joulukuuta 2012
Kilpa-aerobic
Jättäydyin kesällä pois kilpa-aerobicin päävalmentajan hommista taka-alalle. Siirryin apuvalmentajaksi sekä lähdimme uuden päävalmentajan kanssa kehittämään Kuopioon kilpa-aerobic tiimiä. Tiimi toimii Kuopion Naisvoimistelijat Ry:n seuran alla ja tarkoituksena on tuoda kilpa-aerobic lajina tutummaksi Kuopion alueella. Tällä hetkellä panostamme 12- 18- vuotiaisiin tyttöihin, joita on tällä 8. Heistä 7 kilpailee keväällä 2013. Syksyn 2013 aikana tavoitteena, että saisimme toisenkin harjoitus ryhmän (7 - 12- vuotiaat).
Itsearviointi ja palaute
Syksyn aikana olen käyttänyt Linkin B-poika joukkueella itsearviointi ja palaute lomaketta. Lomake on täytetty joka pelissä kauden aikana.
Tavoitteena on oppia tavoitteen asettamista, itsearviointia sekä palautteen antoa. Ennen joululomaa käymme vielä jokaisen pelin lomakkeen läpi jokaisen kohdalla ja katsomme onko tapahtunut syksyn aikana kehitystä esim. tavoitteen asettamisessa.
Lomake jonka pojat täyttivät:
ITSEARVIOINTI JA PALAUTE Nimi:
Tavoitteena on oppia tavoitteen asettamista, itsearviointia sekä palautteen antoa. Ennen joululomaa käymme vielä jokaisen pelin lomakkeen läpi jokaisen kohdalla ja katsomme onko tapahtunut syksyn aikana kehitystä esim. tavoitteen asettamisessa.
Lomake jonka pojat täyttivät:
ITSEARVIOINTI JA PALAUTE Nimi:
ENNEN PELIÄ:
1. Oma tavoite pelissä?
2. Miten saavutat tavoitteen? ( Taktiikka)
3. Joukkueen tavoite?
4. Tulostavoite?
PELIN JÄLKEEN:
1. Saavutitko tavoitteen? Miksi?
2. Saavutettiinko joukkueen tavoite? Miksi?
3. Prosentteina oma suoritus (100% = annoin kaikkeni ja ylitin itseni)
4. Opitko mielestäsi jotain uutta?
5. Fiilis pelin jälkeen?
Palaute valmentajalle: Mitä toivoisit valmentajalta ennen peliä, pelin aikana ja pelin jälkeen?
kirjallisuus
Syksyn aikana
tutustuin paljon uuteen valmennukseen liittyvään kirjallisuuteen. Luin seuraavaat
kirjat:
Hakkarainen, H. – Jaakkola, T. –
Kalaja, S. – Lämsä, J. – Nikander, A. – Riski, J. 2009. Lasten ja nuorten
urheiluvalmennuksen perusteet. Jyväskylä. VK-Kustannus Oy.
-
Todella
kattava, monipuolinen ja yksityiskohtainen kirja jokaiselle valmentajalle. Lukemisen
ymmärtäminen ja sisäistäminen vaatii aikaa, joten kirjaa ei lue päivässä.
Mielestäni lajivertailut ja lajikohtaiset sovellutukset olivat todella hyviä.
Suosittelen kirjaa jokaiselle valmentajalle!!
Mero, A. – Nummela, A. – Keskinen, K.
– Häkkinen, K. 2004. Urheiluvalmennus. Jyväskylä. VK-Kustannus Oy.
-
Jokaisen
valmentajan perus kirja. Käytin kirjaa todella paljon lähteenä, myös muissakin
kursseissa. Sen verran hyvä kirja, että pyysin jopa pukilta joululahjaksi
itselleni J
Närhi, A. – Frantsi, P. 1998.
Psyykkinen valmennus - järkeä ja
sydäntä. Keuruu. Otava.
-
Ehkä
kurssin mielenkiintoisin kirja. Luin kirjan jo heti alkukurssista ja se herätti
paljon uusia ja mielenkiintoisia ajatuksia omasta valmentamisesta. Sain
kirjasta jopa aiheen opinnäytetyöhöni:
mielikuvaharjoittelun merkitys J
Lisäksi
tutustuin kurssin aikana seuraaviin kirjoihin:
Urheilupsykologian
perusteet (toim. L. Matikka ja M. Roos-Salmi). Tampere. Liikuntatieteellisen
seuran julkaisu nro 169.
Aalto, R. –
Seppänen, L. – Tapio, H. 2010. Nuoren urheilijan fyysinen harjoittelu.
Saarijärvi, Saarijärven offset Oy.
Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan 2. uudistettu painos (toim. P. Rintala ja T.
Huovinen). Jyväskylä. WSOY.
Asmussen, P.
– Montag, H. – Ahonen, J. – Heinonen, M. – Pehkonen, S. – Erämetsä, T. –
Lahtinen-Suopanki, T. – Vestervik, K. – Leppänen, M. – Mäkelä, T. 2001.
Lihashuolto: Hieronta, kuntosaliharjoittelu, teippaus ja venyttely. Jyväskylä,
VK - Kustannus Oy.
Forsman, H. – Lampinen, K. 2008.
Laatua käytännön valmennukseen – Oleellisen oivaltaminen tärkeää. Jyväskylä.
VK-Kustannus Oy.
Autio, T.
2007. Liiku ja leiki: Motorisia perusharjoitteita lapsille 5. painos.
Vaajakoski. VK-Kustannus Oy.
Karvonen, P.
– Siren-Tiusanen, H. - Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. Jyväskylä.
VK-Kustannus Oy.
Jaakkola, T.
2010. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Juva. Bookwell Oy.
Testaukset
Syksyn aikana tutustuimme eri testaustapoihin ja -laitteisiin opiston tiloissa.
Kävimme läpi:
* Eri tasapaino testejä laitteella
* Hapenotto kykyä mittaavia testejä pyörällä (ilman maskia) sekä juoksumatolla (maskin kanssa)
* Hyppytestejä (ponnistusvoima) matolla sekä kävimme teoriassa läpi myös korkeusmittaustestin
* Lihaskuntotesti laitteella (lihastasapaino)
Lisäksi aikaisemmin käytyjä testejä:
* Kehonkoostumus mittaus (Ravitsemuksen kurssi)
* Lasten ja nuorten motoriset testit (Motorisen oppimisen kurssi)
* Lihaskuntotestit kehon omalla painoa käyttäen (Motorisen oppimisen kurssi)
* Koordinaatio testit (Motorisen oppimisen kurssi)
Itse olen tehnyt kaksi testiä 15-vuotiaille koripallo pojille syksyn aikana. Testi oli molemmilla kerralla samanlainen ja testaus jatkuu myös keväällä. Testillä on tarkoitus seurata kestävyyden, lihaskunnon ja liikkuvuuden kehitystä.
Testiin sisältyi:
* Juoksu (piippi) testi 12 minuuttia (tai niin pitkään, kun jaksoi juosta)
* 6 eri liikkuvuus testiä
- 2 kpl selän ja olkapäiden liikkuvuus testiä seinää vasten
- olkapäiden liikkuvuus kepillä
- takareisien, pakaraoiden ja selän liikkuvuus ( sormet yli varpaideen)
- selän liikkuvuus sillassa
- selän ja reisien liikkuvuus lattialla jalat auki rinta lattiaan
* 6 lihaskuntotestiä
- punnerrus
- vatsalihas
- leuanveto
- lankku ja kylkilankku (staattinen pito niin kauan kuin jaksaa)
- kyykky seinää vasten (staattinen pito niin kauan kuin jaksaa)
Kävimme läpi:
* Eri tasapaino testejä laitteella
* Hapenotto kykyä mittaavia testejä pyörällä (ilman maskia) sekä juoksumatolla (maskin kanssa)
* Hyppytestejä (ponnistusvoima) matolla sekä kävimme teoriassa läpi myös korkeusmittaustestin
* Lihaskuntotesti laitteella (lihastasapaino)
Lisäksi aikaisemmin käytyjä testejä:
* Kehonkoostumus mittaus (Ravitsemuksen kurssi)
* Lasten ja nuorten motoriset testit (Motorisen oppimisen kurssi)
* Lihaskuntotestit kehon omalla painoa käyttäen (Motorisen oppimisen kurssi)
* Koordinaatio testit (Motorisen oppimisen kurssi)
Itse olen tehnyt kaksi testiä 15-vuotiaille koripallo pojille syksyn aikana. Testi oli molemmilla kerralla samanlainen ja testaus jatkuu myös keväällä. Testillä on tarkoitus seurata kestävyyden, lihaskunnon ja liikkuvuuden kehitystä.
Testiin sisältyi:
* Juoksu (piippi) testi 12 minuuttia (tai niin pitkään, kun jaksoi juosta)
* 6 eri liikkuvuus testiä
- 2 kpl selän ja olkapäiden liikkuvuus testiä seinää vasten
- olkapäiden liikkuvuus kepillä
- takareisien, pakaraoiden ja selän liikkuvuus ( sormet yli varpaideen)
- selän liikkuvuus sillassa
- selän ja reisien liikkuvuus lattialla jalat auki rinta lattiaan
* 6 lihaskuntotestiä
- punnerrus
- vatsalihas
- leuanveto
- lankku ja kylkilankku (staattinen pito niin kauan kuin jaksaa)
- kyykky seinää vasten (staattinen pito niin kauan kuin jaksaa)
valmennuspäiväkirja
Ohessa lasten ja nuorten valmennukseen liittyvä päiväkirja, jossa ilmeni TGFU käyttöteorian käyttö valmennuksessa.
Käyttöteoria
Alkuvaiheet
Teaching
games for
Käytännön
Lähteet:
Käyttöteoria
Alkuvaiheet
ja
tiedonhaku Lähdin
miettimään, mikä oli minun oma käyttöteoria ja mihin teoriaan se pohjautuu.
Minulla ei ollut mitään aavistustakaan vaan olin aina valmentanut niillä
esimerkeillä, jotka omat valmentajani sekä lajiliiton koulutukset olivat
minulle tuoneet. Etsin lähteitä kirjastosta ja löysinkin, varsinkin Rovaniemen
AMK:n kirjastosta, erittäin hyvää kirjallisuutta. Meni kuitenkin aika pitkään
ennen kuin osasin sisäistää lukemaani. Käytännöntoteutuksen ansiosta ymmärsin
lukemani.
Teaching
games for
understanding Teaching
games for understanding eli TGFU perustuu neljään pääperiaatteeseen:
1. Pelit mukautetaan
sellaisiksi, että oppilaat joutuvat ajattelemaan käsittelyssä olevaa taktista
ongelmaa.
2. Opettajan oppilaille esittämät kysymykset
ovat hyvin laadittuja ja kehittävät oppilaiden taktista tietoisuutta.
3. Tekniikkaharjoitteita
käytetään ainoastaan harjoitellessa uusia, välttämättömiä taitoja, joiden
avulla oppilaat voivat ratkaista peliympäristössä ilmenevät ongelmat.
4. Lopullisessa pelimuodossa
oppilaille tarjoutuu mahdollisuus soveltaa oppimiaan asioita peliin.
Niin TGFU- mallissa kuin
perinteisessä tekniikkapainotteisessa opetusmallissa opetetaan taktisia ja
teknisiä taitoja. Ero näiden mallien välillä on siinä, että TGFU- mallin
mukaisesti taktinen opetus annetaan oppilaille ennen teknisiä harjoitteita.
Tekniikkapainotteisessa mallissa taktinen tieto opetetaan vasta tekniikan opettamisen
jälkeen. TGFU- mallissa oppilaat tietävät, mihin he tarvitsevat harjoitettuja
taitoja, joten he ovat sitoutuneempia harjoitteluun.
Käytännön
toteutus Torstai 16.08.2012: Pelien oppiminen:
Ultimate
Tunti oli
Sannin pitämä eikä tuolloin ollut vielä muodostunut käsitystä mitä on
käyttöteoria. Seurasin pelin kautta oppimista ja pelaamistahan meillä oli
paljon.
Torstai
16.08.2012: Pelien oppiminen: Käsipallo
Anniina oli hyvin suunnitellut
tunnin etenemisen. Paljon pelin kautta oppimista ja peli muuttui koko soveltamisesta
lähemmäksi oikeaa peliä.
Perjantai 07.09.2012: Koripallo
lajivalmennus
Kauden ensimmäiset harjoitukset
eikä minkään näköistä hajuakaan millainen joukkue on valmennettavana. Päätin
soveltaa TGFU:ta käytännössä ensimmäisen kerran ja peluuttaa erilaisia pelejä.
Tällöin näkisin itsekin millainen pelinlukutaito pojilla on.
Perjantai 14.09.2012: koripallo
lajivalmennus
On vaikea siirtyä pois
”vanhasta” valmennustyylistä. Joudun käyttämään harjoituksien suunniteluun
huomattavasti enemmän aikaa. Itsekin yritän vielä sisäistää TGFU:n.
Perjantai 21.09.2012: Koripallo
lajivalmennus
Kävin viikon mittaan
kirjallisuutta läpi ja se selvensi ajatusta TGFU:sta. Loppujen ideahan on hyvin
yksinkertainen. Peliä oppii vain pelaamalla. Pelit voivat olla järjestettyjä ja
soveltavia. Aloin yhdistellä harjoituksissa kaikki harjoitukset pelitilanteiksi
ja siirtyä aina isompiin kokonaisuuksiin.
Perjantai
28.09.2012: Koripallo lajivalmennus
Suunnittelen harjoitukset koko
ajan nopeammin. Pystyn pilkkomaan pelitilanteet harjoiteltaviin osiin niin,
että ne ovat muuttuvia pelitilanteita. Siirryn koko ajan isompiin
kokonaisuuksiin ja annan poikien ”itse ratkaista” ongelmia pelitilanteissa.
Perjantai
05.10.2012: Koripallo lajivalmennus
Pojat pitävät harjoituksia hyvin
erilaisina mihin ovat tottuneet. Osa pitää siitä, että joutuu itsekin
ajattelemaan, mutta osalle tämä tuo hämmennystä. Itselleni TGFU alkaa muodostua
omaksi käyttöteoriaksi, jota aion hyödyntää jatkossakin.
Lauantai 06.10.2012: Lasten
liikuntaleikkikoulu 4 – 6 -vuotiaat: Käsipallo
Kokeilin
TGFU:ta ensimmäisen kerran lapsiin.
Toteutus oli hauska, sillä oli mielenkiintoista nähdä minkälainen pelikäsitys
lapsilla on. Vauhdikkaan alkulämmittelyn jälkeen kerroin muutaman perussäännön
ja laitoin lapset pelaamaan. Välillä oli 6 maalivahtia ja maaleja tehtiin vähän
sinne kumpi maali sattui olemaan lähempänä. Kävimme läpi teknisesti syöttöjä ja
kuljetuksia eri tavoilla ja jatkoimme pelaamista. Pelaaminen parantui vaikkakin
vanhemman mielestä peli varmaan näytti kaaokselta. Lapset oppivat nopeasti
pelin idean pelaamalla.
Perjantai 12.10.2012: Koripallo lajivalmennus
Paljon
erilaisia pelejä soveltamalla.
Lauantai 13.10.2012: Lasten
liikuntaleikkikoulu 4 – 6 -vuotiaat: Jalkapallo
Aloitimme
soveltavalla pelillä ja jatkoimme pelinomaisiin kuljetus ja potkuharjoituksiin.
Lapset toimivat ensimmäisen kerran pienryhmissä ja se tuntuikin olevan osalle
lapsista haastavaa. Pelasimme pienpelejä jatkoimme aina isompiin
kokonaisuuksiin. Lapset oivaltavat todella nopeasti ja ovat luovia.
Perjantai 26.10.2012: Koripallo
lajivalmennus
Ensimmäiset
pelit lähestyvät, joten käymme läpi yli- ja alivoimatilanteita pelissä (esimerkiksi 2 vs. 1).
Tiistai 30.10.2012: Pelien oppiminen:
Futsal
Jarnon pitämä futsal tuntui
oikeilta jalkapallo harjoituksilta. Vahva kokemus lajista oli hyödyksi, mutta
ehkäpä myös haitaksi. Tunnille oli valittu paljon pelaamista ja pelinomaisia
harjoituksia, mutta myös tekniikka harjoituksia, joista puuttui pelinomaisuus.
Paljon kuitenkin pelin kautta oppimista.
Keskiviikko 31.10.2012: Pelien oppiminen:
Golf luento
Luento Tuijan
kanssa oli kattava, ehkä jopa niin kattava ettei itse ollut sisäistänyt kaikkea
uutta informaatiota. Todella paljon opittavaa kerralla ja varmasti myös luennon
kuuntelijat saivat melkoisen informaatioryöpyn.
Perjantai 02.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Normaaleista
poikkeavat harjoitukset. Harjoitukset pidettiin Rovaniemellä ja ne olivat
seuraavan päivän peleihin valmistavat harjoitukset. Järjestin paljon realistisia
pelitilanteita, jotka poikien piti "ratkaista”. Kaikki harjoitukset
liitettiin pelitilanteisiin. Pojat saivat tehtäväkseen miettiä seuraavan päivän
peliin oman henkilökohtaisen tavoitteen, taktiikan, joukkueen tavoitteen sekä
tulostavoitteen jokaiseen peliin. Kaikki kirjoitettiin itse arviointi
lomakkeelle. (Pelin jälkeen kävimme tavoitteet läpi ja pojat miettivät
toteutuivatko tavoitteet ja miksi?)
Perjantai 09.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Uusi
harjoitteluohjelma vihdoin tehty. Oikea peli paljasti poikien oikean tason,
heikkoudet ja vahvuudet. Pelit toimivat parhaana harjoituksena ja poikien
tekemä itsearviointi avasi heidänkin silmät. Kävimme yhdessä joukkueena läpi
tavoitteen keväälle, mitä ja miten tulisi harjoitella, jotta pääsisimme tähän
tavoitteeseen. Aloitimme harjoittelu ohjelman tänään.
Lauantai 13.10.2012: Lasten
liikuntaleikkikoulu 4 – 6 –vuotiaat: Koripallo
Soveltavaa
koripalloa pelinomaisesti. Koska lapset eivät olisi jaksaneet heittää oikeisiin
koripallokoreihin, päätin, että pelaamme kotoa tuomiini lelukoreihin. Pelasimme
leikinomaisesti usealla pallolla ja koko ajan siirryimme eri harjoitusten
kautta lähemmäksi oikeaa koripalloa. Aikaisemmin pelatut jalkapallo ja
käsipallo olivat antaneet jo hyvän pohjan pelikäsitykselle ja lapset uskalsivat
ja osasivat toimia jo ryhmissä (joukkueena).
Perjantai 16.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Pojat olivat
loistavasti toteuttaneet henkilökohtaisia harjoitusohjelmiaan ja
päiväkirjojaan. Käytimme koko harjoitukset joukkueena kehittymiseen. Paljon
ryhmäluottamus tehtäviä lajiharjoituksiin yhdistettynä.
Lauantai 17.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Joukkueen
motivaatio harjoitteluun on kasvanut räjähdysmäisesti ja kehitys on ollut
huimaa niin joukkueen kuin henkilökohtaisellakin tasolla. Palaute
pelinomaisista harjoituksista on ollut positiivista vaikkakin harjoituksien
sisällön erilaisuus hämmentikin heitä aluksi. Itselleni muodostuu koko ajan
parempi kuva, miksi TGFU:ta tulisi hyödyntää.
Maanantai 19.11.2012: Pelien oppiminen:
Golf
Olimme yhdessä
Tuijan kanssa suunnitelleet kahden päivän kokonaisuuden, joista Tuija toteutti
ensimmäisen päivän. Tunti oli suunniteltu täysin TGFU:n mukaan ja toteutus oli
mielestäni hyvä. Käytimme myös videokuvaa sekä itsearviointia palautteen
annossa.
Tiistai 20.11.2012: Pelien oppiminen: Golf
Golfin toisen
päivän tunti, jossa panostimme pelinomaiseen tekniikkaharjoitteluun. Itse
toteutin käytännössä tämän tunnin. Tunti oli suunniteltu täysin TGFU:n mukaan
ja se oli sidoksissa edellisen päivän peliin. Käytimme paljon videointia ja
itsearviointia.
Tiistai 20.11.2012: Pelien oppiminen:
Keilaus
Tunti sisältö
oli pääsääntöisesti pelaamista. Miia osasi ohjata keilausta pelinä koko ajan
vaikeampaan (oikean keilauksen ) suuntaan. Paljon videointia sekä uutena asiana
videon käyttö näyttönä (oppimateriaalina).
Perjantai 23.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Peliin valmistavat
harjoitukset. Paljon pelitilanteiden harjoittelua sekä tavoitteiden asettaminen
seuraavalle päivälle.
Sunnuntai 25.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Kävimme läpi
käytännössä pelitilanteita, joissa jokin toinen ratkaisu olisi voinut toimia
paremmin kuin pelissä. Lisäksi kävimme itse arvioinnin läpi ja miksi tavoitteet
joko toteutuivat tai eivät toteutuneet.
Perjantai 30.11.2012: Koripallo
lajivalmennus
Peliin
valmistavat harjoitukset. Paljon pelitilanteiden harjoittelua sekä tavoitteiden
asettaminen seuraavalle päivälle.
Sunnuntai 2.12.2012: Koripallo
lajivalmennus
Kävimme läpi
käytännössä pelitilanteita, joissa jokin toinen ratkaisu olisi voinut toimia
paremmin kuin pelissä. Lisäksi kävimme itse arvioinnin läpi ja miksi tavoitteet
joko toteutuivat tai eivät toteutuneet. Pojat kehittyvät koko itsensä
arvioinnissa sekä asettavat jo yksityiskohtaisia haastavia tavoitteita.
Pohdinta Tämä oli yksi
haastavimmista tehtävistä valmennusurani aikana. Tiesin jo alusta lähtien, että
tämä kehittäisi minua valmentajana sekä tästä hyötyisivät myös valmennettavat
pojatkin. Haastetta lisää toi samanaikaisesti käyty kuormitusfysiologian ja
urheiluvalmennuksen kurssi, jossa varsinkin henkinen valmennus toi aivan uusia
piirteitä tapaani valmentaa. Opin muutaman kuukauden aikana valtavan määrän
asioita ja kiitos siitä kuuluu valmennettavalle joukkueelle, joka mahdollisti
tämän käytännössä.
Lähteet:
Heikinaro - Johansson, P. – Huovinen, T. (toim.) 2007.
Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Jyväskylä: WSOY.
Hakkarainen, H. – Jaakkola, T. – Kalaja, S. – Lämsä, J. –
Nikander, A. – Riski, J. 2009. Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet.
Jyväskylä. VK-Kustannus Oy.
Forsman, H. – Lampinen, K. 2008. Laatua käytännön
valmennukseen – Oleellisen oivaltaminen tärkeää. Jyväskylä. VK-Kustannus Oy.
Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/10289/URN_NBN_fi_jyu-2005214.pdf?sequence=1
Tervetuloa!
Heipä hei!
Kaikkien kommellusten jälkeen tämä on nyt sitten jo kolmas blogi, jota tänä syksynä kirjoitan :)
Aikaisemmat hävittivät tekstini, joten aloitan taas alusta ja yritän muistella mitä kaikkea olen tehnyt syksyn aikana :)
Kaikkien kommellusten jälkeen tämä on nyt sitten jo kolmas blogi, jota tänä syksynä kirjoitan :)
Aikaisemmat hävittivät tekstini, joten aloitan taas alusta ja yritän muistella mitä kaikkea olen tehnyt syksyn aikana :)