Kirja reflektointi/ Kasvatustiede
Ihmisen kasvatus
Kirja käsittelee ihmisen kasvatusta ja kasvun eri vaiheita
sekä siihen liittyviä eri tekijöitä. Ihminen on monimutkainen yksilöllinen
olento, jonka kasvuun vaikuttavat useat eri tekijät.
”Ihmisen lajille tyypillinen muoto ja ryhti,
mutta myös persoonallinen ryhti, yksilöllinen ulkonäkö, kasvojen ilmeet ja
uurteet, pukeutuminen ja käytös kertovat jotain ihmisen sisäisyydestä. Sisäinen
ja ulkoinen ovat ihmisessä läheisesti liittyneet toisiinsa”
Kirjassa käydään läpi
mm. kulttuurin, yksilöllisyyden kuten fyysisen ja psyykkisen kasvun,
kasvatusihanteiden sekä tietoisesti ja tiedostamatta ohjaavan kasvatuksen
vaikutuksia kasvuun ja sen eri
vaiheisiin. Kirja avaa näkökulman siihen, miten voimattomia itse vanhemmat ovat
kasvattajina. Ihmisen kasvuun vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että vaikea
ymmärtää miksi ihmisestä kehittyy juuri sellainen kuin hän on.
Pietas: Kasvatuksen mahdollisuus
Pietas (lat.)
omistautuminen, harras kunnioitus, armo, laupeus, velvollisuudentunto
Kirja käsittelee alati muuttuvaa maailmaa, jonka mukana myös
kasvatus on muuttunut ja muuttuu koko ajan maailman muuttumisen myötä. Tämä voi
johtaa kriisiin tai se voi olla myös uusi mahdollisuus.
”Totteleminen perustuu
toisin sanoen kunnioitukseen, eikä auktoriteettia ole ilman kunnioitusta. Tämä
ei tarkoita, että lapsia on auktoriteetin nimissä pakotettava kunnioittamaan
aikuisia, haluamaan esimerkin seuraamista.
Pakottaminen ja auktoriteetti ovat, kuten sanottua, toisensa
poissulkevassa suhteessa. Missä pakottaminen alkaa, siellä auktoriteetti
loppuu. Niinpä tämä iänikuinen valitus, että nykynuoriso ei enää kunnioita
vanhempiaan ja aikuisia, ei johdu nuorisosta vaan nimenomaan vanhemmista ja
aikuisista itsestään – siitä, ettei heissä ole mitään kunnioitettavaa. Ikivanha
totuus on, että nuorison tapojen rappeutuminen ei johdu mistään muusta kuin
aikuisten tapojen rappeutumisesta – eihän se, joka ei osaa pitää itseään
kurissa, voi edellyttää sitä muiltakaan”
Kirja ei halua syyllistää vanhempia kasvattajina vaan antaa
ymmärtää, että modernissa maailmassa paraskaan auktoriteetti ei voi enää
välittää omaa elämänmuotoaan uusille sukupolville. Auktoriteetilla tarkoitetaan
esimerkinnäyttäjää. Kriisin ja pakottamisen välttämiseksi tulisi vanhempien
toimia rakastavina esimerkinnäyttäjinä ja tukea jälkikasvua esimerkin
seuraamista omalla yksilöllisellä tavallaan muuttuvassa maailmassa.
Kehittyvä ja onnellinen lapsi
Kirja antaa tietoa ja käytännön neuvoja vanhemmille 0 –
6-vuotiaan lapsen kehityksen tueksi. Kirjassa kerrotaan lapsen psyykkistä ja
fyysisestä kehityksestä ja selkeästi painotetaan mallina toimimista sekä
pitkäjänteistä tukemista lapsen kasvussa.
”Lapset oppivat sitä,
mitä heille opetetaan, mutta omaksuvat myös sellaista, mitä heidän ei haluaisi
osaavan. Lapset oppivat niin ikään vanhempien asenteista, sanoista ja teoista”
Kirjassa käydään läpi monipuolisesti mm. vauvaikä,
motoristen taitojen, aistien, minän ja älyllinen kehittyminen, luovuus, kielen
ja sosiaalisuuden oppiminen sekä ihmissuhteet ja ympäristön vaikutus. Kirja
antaa hyödyllisiä käytännönohjeita lasten kasvatukseen ja tukemiseen eri
kehitysvaiheissa. Aihe ehkä hipoo kurssin sisällön rajoja, mutta pidin tätä
kirjaa itselleni ehkä hyödyllisimmäksi kirjaksi lukea, jo ihan oman elämäntilanteeni
takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti