keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Kirja reflektointi


Kirja reflektointi/ Kasvatustiede


 

Ihmisen kasvatus


 

Kirja käsittelee ihmisen kasvatusta ja kasvun eri vaiheita sekä siihen liittyviä eri tekijöitä. Ihminen on monimutkainen yksilöllinen olento, jonka kasvuun vaikuttavat useat eri tekijät.

 ”Ihmisen lajille tyypillinen muoto ja ryhti, mutta myös persoonallinen ryhti, yksilöllinen ulkonäkö, kasvojen ilmeet ja uurteet, pukeutuminen ja käytös kertovat jotain ihmisen sisäisyydestä. Sisäinen ja ulkoinen ovat ihmisessä läheisesti liittyneet toisiinsa”

 Kirjassa käydään läpi mm. kulttuurin, yksilöllisyyden kuten fyysisen ja psyykkisen kasvun, kasvatusihanteiden sekä tietoisesti ja tiedostamatta ohjaavan kasvatuksen vaikutuksia  kasvuun ja sen eri vaiheisiin. Kirja avaa näkökulman siihen, miten voimattomia itse vanhemmat ovat kasvattajina. Ihmisen kasvuun vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että vaikea ymmärtää miksi ihmisestä kehittyy juuri sellainen kuin hän on.

 

Pietas: Kasvatuksen mahdollisuus


 

Pietas (lat.) omistautuminen, harras kunnioitus, armo, laupeus, velvollisuudentunto

Kirja käsittelee alati muuttuvaa maailmaa, jonka mukana myös kasvatus on muuttunut ja muuttuu koko ajan maailman muuttumisen myötä. Tämä voi johtaa kriisiin tai se voi olla myös uusi mahdollisuus.

”Totteleminen perustuu toisin sanoen kunnioitukseen, eikä auktoriteettia ole ilman kunnioitusta. Tämä ei tarkoita, että lapsia on auktoriteetin nimissä pakotettava kunnioittamaan aikuisia, haluamaan esimerkin seuraamista.  Pakottaminen ja auktoriteetti ovat, kuten sanottua, toisensa poissulkevassa suhteessa. Missä pakottaminen alkaa, siellä auktoriteetti loppuu. Niinpä tämä iänikuinen valitus, että nykynuoriso ei enää kunnioita vanhempiaan ja aikuisia, ei johdu nuorisosta vaan nimenomaan vanhemmista ja aikuisista itsestään – siitä, ettei heissä ole mitään kunnioitettavaa. Ikivanha totuus on, että nuorison tapojen rappeutuminen ei johdu mistään muusta kuin aikuisten tapojen rappeutumisesta – eihän se, joka ei osaa pitää itseään kurissa, voi edellyttää sitä muiltakaan”

Kirja ei halua syyllistää vanhempia kasvattajina vaan antaa ymmärtää, että modernissa maailmassa paraskaan auktoriteetti ei voi enää välittää omaa elämänmuotoaan uusille sukupolville. Auktoriteetilla tarkoitetaan esimerkinnäyttäjää. Kriisin ja pakottamisen välttämiseksi tulisi vanhempien toimia rakastavina esimerkinnäyttäjinä ja tukea jälkikasvua esimerkin seuraamista omalla yksilöllisellä tavallaan muuttuvassa maailmassa.

 

Kehittyvä ja onnellinen lapsi


 

Kirja antaa tietoa ja käytännön neuvoja vanhemmille 0 – 6-vuotiaan lapsen kehityksen tueksi. Kirjassa kerrotaan lapsen psyykkistä ja fyysisestä kehityksestä ja selkeästi painotetaan mallina toimimista sekä pitkäjänteistä tukemista lapsen kasvussa.

”Lapset oppivat sitä, mitä heille opetetaan, mutta omaksuvat myös sellaista, mitä heidän ei haluaisi osaavan. Lapset oppivat niin ikään vanhempien asenteista, sanoista ja teoista”

Kirjassa käydään läpi monipuolisesti mm. vauvaikä, motoristen taitojen, aistien, minän ja älyllinen kehittyminen, luovuus, kielen ja sosiaalisuuden oppiminen sekä ihmissuhteet ja ympäristön vaikutus. Kirja antaa hyödyllisiä käytännönohjeita lasten kasvatukseen ja tukemiseen eri kehitysvaiheissa. Aihe ehkä hipoo kurssin sisällön rajoja, mutta pidin tätä kirjaa itselleni ehkä hyödyllisimmäksi kirjaksi lukea, jo ihan oman elämäntilanteeni takia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti